Monday 13 June 2011

'Test Run Bus' untuk penetap luar UNIMAS : Hadiah drpd MPP !


          Pada 13 April 2011, pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) telah mengadakan satu perjumpaan dengan pelajar yang tidak mendapat kolej dan menetap di desa ilmu. Perjumpaan tersebut diadakan di BS2, CTF1. Seramai 35 orang penetap luar UNIMAS telah menghadirkan diri.
Melalui perjumpaan ini, pihak MPP berjaya mengenalpasti beberapa masalah yang dihadapi oleh penetap luar UNIMAS, khususnya mereka yang menetap di Desa Ilmu. Isu utama yang dibangkitkan dalam perjumpaan tersebut adalah keselamatan bagi pelajar yang terpaksa berjalan kaki dari Desa Ilmu ke kampus timur, UNIMAS. Menurut aduan yang diterima, ramai pelajar perempuan diganggu secara seksual oleh beberapa lelaki yang tidak dikenali di semak samun berhadapan pagar utama kampus timur UNIMAS. Isu yang kedua ialah kesukaran untuk bergerak ke UNIMAS terutamanya semasa hujan.
Selain mengupas masalah-masalah yang dialami oleh penetap luar UNIMAS, pihak MPP juga telah melakukan ‘test run’ bas  ke Desa Ilmu setelah selesai perjumpaan.  ‘Test run’  ini bertujuan untuk memperolehi maklumat tentang laluan yang sesuai sebagai sumber informasi tambahan untuk kegunaan pada masa hadapan. Melalui ‘test run’ ini, pihak MPP telah mengenal pasti beberapa lokasi perhentian yang sesuai berdasarkan statistik jumlah pelajar  yang  ramai turun di tempat tersebut. Masa perjalanan bas dari depo bas kampus timur ke Desa Ilmu mengambil masa lebih kurang 15 minit.
Secara kesimpulannya, perjumpaan seperti ini wajar dijalankan setiap tahun agar pihak MPP lebih peka terhadap masalah yang dihadapi oleh pelajar yang menetap di luar kampus dan bersama-sama memikirkan cara penyelesaian dan pendekatan yang lebih sesuai untuk menyelesaikan sesuatu masalah atau isu.



‘Membudayakan Kesarjanaan Mahasiswa dan Perpaduan Sejagat’
 Laporan ‘Perjumpaan MPP dengan Penetap Luar UNIMAS’
Oleh: Jasmin binti Mazelan
Exco Pengangkutan, Penempatan dan Keselamatan






No comments:

Post a Comment